We beseffen niet half hoe belangrijk dat loopje naar de koffieautomaat is. Of dat blokje om tijdens de lunch. Van alle tips om de stresshormonen uit je lijf te krijgen, zou wandelen zomaar de effectiefste kunnen zijn.

Ingeborg Steinvoord is loopbaan-en wandelcoach. Ze helpt mensen al wandelend hun weg (terug) te vinden naar werkgeluk. ‘Als je beweegt, gaat er meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Daarom word je van wandelen creatiever. En lopen in de natuur is helemaal goed. Die oordeelt niet. Je wordt er hoopvoller van en je gedachten kunnen de vrije loop gaan.’

Een leeg hoofd en rustig bewegen. Dat helpt om te ontspannen en weer op te laden. Logisch natuurlijk, maar wanneer doe je het echt? In een tijd waarin op het werk steeds minder taken zijn die je even gedachteloos kunt doen (zoals vroeger bij het kopieerapparaat), hebben we die momenten harder nodig. Volgens bedrijfsartsen is het namelijk niet de stress die mensen onderuit haalt, maar het tekort aan herstel.

Steinvoord legt het nog eens concreet uit: ‘Stress is een fysieke reactie van ons zenuwstelsel op een situatie waarin we moeten vechten, vluchten of bevriezen. Dan is een piek in stresshormonen adrenaline en cortisol nuttig. Maar wordt de stress chronisch en sta je als het ware constant “aan”, dan raak je uitgeput.’

In haar gratis e-magazine Druk op je uit-knop ‘voor te hard werkende mannen’, citeert ze Joop Zoetemelk: ‘De Tour win je in bed.’ Ook in een drukke werkweek is het nodig om te zoeken naar rustmomenten. Ze geeft bruikbare tips, bijvoorbeeld om dagelijks even 2 minuten op je ademhaling te letten. En om elke dag twee blokken van 45 minuten vrij te maken voor geconcentreerd werk aan één taak, zonder dat je je laat storen door collega’s of piepjes van je telefoon.

Maar wandelen is haar belangrijkste tip. ‘Het helpt je te onthaasten. Je kunt ook wel fietsen of hardlopen, maar wandelen vertraagt. Je zintuigen doen veel meer mee. Je voelt de wind, ruikt de bloesem, ziet de rode besjes in de tijd verkleuren.’

En nee, het gaat niet om de afstand, de snelheid, het presteren; juist niet. Het gaat om even loslaten wat er allemaal moet, en ‘in het moment zijn’. Die zin kennen we uit de mindfulness en yoga, maar wandelen is een simpele variant en kan altijd. Gewoon je schoenen aantrekken en naar buiten gaan. Je lunch wandelend opeten. Een halte eerder uit de tram stappen en de laatste meters lopen.
Van alle tips om de stresshormonen uit je lijf te krijgen, zou wandelen zomaar de effectiefste kunnen zijn

Bron: Intermediair