Jongeren sturen veel liever een berichtje dan dat ze iemand aan de telefoon krijgen. Een belangrijke reden hiervoor is belangst. Bijna 40 procent van de jongeren heeft hier last van. ‘Ze vinden bellen awkward.’

​Als het even niet hoeft, bellen jongeren tussen de 18 en 30 jaar liever niet. Een deel van hen, 38 procent, geeft aan last te hebben van belangst en daarom veel liever een appje te versturen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Motivaction.  De oudere generatie, tussen de 31 en 70 jaar, herkent deze angst voor het telefoongesprek nauwelijks. Slechts 15 procent zegt er ook last van te hebben.

Volgens communicatietrainer Onno Hansen is belangst te verklaren omdat je in een telefoongesprek direct moet reageren. “Ze blokkeren omdat ze niet weten wat er van hen verwacht wordt. Ze vinden het eng omdat ze niet met die spontaniteit kunnen omgaan”, zegt Hansen tegen Editie NL.

Bovendien vinden jongeren het lastig dat ze in een telefoongesprek geen aanwijzingen van de ander krijgen: ze kunnen hen niet in de ogen kijken, of iets afleiden van de lichaamstaal. Hansen: “Bij Whatsapp is dit juist een voordeel, want dan hebben ze genoeg tijd om een appje te interpreteren. Bij bellen moet je snel reageren. Dat vinden ze awkward.”

Of de belangst van jongeren leidt tot problemen zijn de meningen over verdeeld. Volgens psycholoog Peter Nikken, gespecialiseerd in media-opvoeding, is bellen niet meer van deze tijd. “Jongeren communiceren liever zonder te praten. Er zijn nu nieuwe technieken om te communiceren. Het is niet zo dat ze contactgestoord zijn. Met de nieuwere communicatiemogelijkheden kunnen ze hun sociale contacten prima onderhouden.”

Communicatietrainer Hansen is het daar niet helemaal mee eens. “Nu is het wel een sociaal probleem, want in sectoren waar de oudere generatie werkt, zijn we nog steeds afhankelijk van telefoneren. Pas als dat er niet meer is, is belangst geen probleem meer.” Daarom kunnen sommige jongeren op dit moment maar moeilijk functioneren in het bedrijfsleven.

De belangst van Merel van Berkel (34) zat haar werk wél in de weg. “Ik vond het altijd erg eng om te bellen, omdat ik erg onzeker werd wanneer ik niet wist wie ik aan de telefoon kreeg. Ook was ik bang dat ik over mijn woorden zou struikelen.”

Toen Van Berkel voor haar werk als freelance journalist stukken ging schrijven op basis van telefonische interviews en eigen blog begon, moest er iets veranderen. Ze deed dit aan de hand van de volgende tips (zie kader).

Zo kom je van je belangst af:

  • Bereid je goed voor: schrijf alles op waarover je wil gaan praten / vragen die je wil stellen.

  • Bedenk hoe het gesprek ongeveer zal gaan lopen: wat zal de ander gaan vragen?

  • Schrijf voor jezelf een inleiding: schrijf letterlijk op wat je wil gaan zeggen, dus een paar voorbeeldzinnen zodat je niet meteen stilvalt.

  • Neem het telefoongesprek op. Zo hoor je wat er de volgende keer te verbeteren valt.

Bron: RTL Nieuws