Om in deze arbeidsmarkt de beste kandidaten te werven moet je meer doen dan alleen een gelikte vacature plaatsen. ‘Employer branding en arbeidsmarktcommunicatie zijn van strategisch belang voor een organisatie.’ Hoe krijg je deze vaardigheden onder de knie?

‘Gewoon, omdat we een leuk bedrijf zijn.’ Veel uitgebreidere reacties krijg je vaak niet als je bij bedrijven vraagt waarom kandidaten voor dat bedrijf zouden moeten kiezen. Je moet altijd flink doorvragen om tot de kern te komen.

Terwijl het antwoord op die vraag essentieel is voor goede employer branding. Waar organisaties tot een paar jaar geleden nog wel weg konden komen met het afstoffen van oude vacatureteksten, is nu het tij gekeerd. Als organisatie ben je nu bijna zelf aan het solliciteren bij potentiële kandidaten. In deze markt concurreert de beschikbare functie met vergelijkbare banen bij vergelijkbare bedrijven. Als je dus wilt dat sollicitanten voor jou kiezen, moet je een unieke en onderscheidende propositie neerzetten.

En als je dat goed wilt doen, begin je daar nu al mee en niet pas als er weer een vacature is bij jouw organisatie. Employer branding en arbeidsmarktcommunicatie zijn van strategisch belang voor een organisatie, ze vragen dus continu om je tijd en aandacht. Doe je het goed, dan wordt werving van personeel een fluitje van een cent, of in elk geval een stuk makkelijker.

Een projectmatige aanpak is noodzakelijk. Met zowel de directie als de afdelingen hr en communicatie en belangrijke (doel)groepen in de organisatie ga je onderzoeken wat die unieke en onderscheidende propositie is en wat bij jou de bedrijfscultuur is. Die komt vervolgens terug in al je uitingen: dus niet alleen in de vacatures die je uitzet, maar ook op je sociale media en je eigen recruitmentwebsite. Om zo’n positie te claimen is lef nodig. Vaak blijft het vaag of weinig onderscheidend omdat bedrijven toch niet echt durven te kiezen.

Om beter te worden in employer branding en arbeidsmarktcommunicatie kun je spieken bij bedrijven die het al goed doen op dit vlak. Denk bijvoorbeeld aan Philips en Coolblue. Coolblue laat zich erop voorstaan dat hun bedrijfscultuur vriendschappelijk is en leuk. Je ziet het terug in de vacatureteksten en hun filmpjes. En Philips heeft innovatie geclaimd. Dat loopt door het hele recruitmentproces: zo vindt de onboarding plaats met een speciaal ontworpen app.

Tot slot nog wat inspiratie. Hieronder vind je een toffe campagne van IKEA Australië. Een uiting die precies past bij de propositie van IKEA: zelf dingen in elkaar zetten. Alleen kun je hierbij geen schroefjes kwijtraken.

Bron: Intermediair