1. Doe je huiswerk

Allereerst is het van belang dat je onderzoek doet naar het bedrijf waar je straks te gast bent. Een van de eerste vragen in het gesprek is waarschijnlijk; ‘Wat weet je over ons?’ De recruiter wil dan twee competenties meten: klantgerichtheid en oordeelsvorming. Het gaat er dus niet om dat je feilloos weetjes van hun website kunt opzeggen, maar iets dieper gaat dan de andere sollicitanten. Dat doe je op deze drie manieren:

  • Bekijk hun website, let op de foto’s en het taalgebruik. Gaat het voornamelijk over mensen of over producten? Welke kernwaarden worden genoemd? Zie je deze kernwaarden steeds weer terugkomen op andere pagina’s of in artikelen? Wat is hun missie en visie volgens de website? Kun jij je daar iets bij voorstellen of is het ‘vaagtaal’?
  • Zoek informatie over de branche waarin je gaat solliciteren. Wat zijn de drie belangrijkste uitdagingen waar deze branche mee te maken heeft of krijgt? Zoek eens op de naam van de directieleden. Misschien vind je een interview uit 2002 en dan is het leuk om daar iets over te kunnen zeggen: ‘In 2002 vertelde u… Hoe kijkt u daar nu tegenaan?’
  • Zie jezelf niet als sollicitant, maar als een onderzoeksjournalist. Een leuke vraag om te stellen is: ‘Sommige economen menen dat er al snel weer een crisis aankomt, hoe kijkt u daar tegenaan?’ Je kunt ook vragen wat hun recept voor succes was om de laatste crisis door te komen. Vraag vooral waar het bedrijf over vijf jaar staat en wat dat betekent voor de functie waarop jij solliciteert.

Het doel van dit artikel is om ervoor te zorgen dat jij een sollicitatiegesprek voert dat de recruiter zich na zeven andere gesprekken nog goed kan herinneren.

2. Wees jezelf

Dat klinkt als een open deur. Toch is dit enorm belangrijk. Een sollicitatiegesprek is geen examen. De recruiter maar ook jijzelf wil achterhalen of de baan bij jou past en jij bij de baan. Natuurlijk hoeft dat geen honderd procent match te zijn, maar op cruciale punten moet jij wel passen bij het gestelde profiel. Een vraag die ik zelf weleens stelde was dan ook: ‘Stel je legt het perfecte profiel van de droomkandidaat naast mijn cv, wat zijn dan de verschillen?’ Door deze vraag te stellen, laat je meteen een aantal competenties zien: durf, individualiteit, organiseren (van het gesprek) en omgaan met feedback.

Een andere vraag die je kunt stellen is: ‘Hoe belangrijk is stakeholder-management in deze functie?’ Dat is managementtaal voor: ‘Zijn er moeilijke mensen waar ik mee te maken krijg in mijn werk?’ Let op de lichaamstaal van de recruiter net nadat jij een vraag gesteld hebt. Lichaamstaal op zichzelf betekent niets, maar het gaat om de verandering van lichaamstaal na het stellen van een vraag. Zie je een plotselinge verandering in lichaamstaal, dan weet je dat je hier het best kunt doorvragen. Vooral bij familiebedrijven kan het zijn dat je te maken krijgt met belangrijke stakeholders die zich tot op detailniveau met jouw werk kunnen gaan bemoeien.

 3. Wees heel open over jezelf

Zorg dat je de antwoorden op de volgende vragen paraat hebt. Maar zorg er wel voor dat je antwoorden niet klinken alsof ze van buiten geleerd zijn:

Vertel eens iets over jezelf.
Houd het kort! Leuk is om te beginnen met: ‘Volgens mijn leidinggevende/klanten/collega’s ben ik…’ en dan twee goede eigenschappen te noemen. De recruiter zal dan komen met:

Wat zijn jouw slechte eigenschappen?
Het is belangrijk dat je begint met te vertellen waar je op focust. Dat laat zien dat je zelfkennis hebt, eerlijk bent en bezig bent om je slechte eigenschappen te verbeteren: ‘Ik focus in mijn gesprekken bij klanten altijd op het gebruik van pauzes.’ Vervolgens benoem je een valkuil van een kernkwaliteit: ‘Ik weet dat mijn enthousiasme dan tegen mij kan werken en overheersend kan overkomen.’ Let wel op dat jouw slechte eigenschap niet botst met hun kernwaarden of eisen voor de functie.

Waarom zou je hier willen werken?
Hier is het belangrijk om iets te noemen dat niet in de advertentie staat. Hoe meer onderzoek je gedaan hebt, hoe sterker je antwoord zal zijn. Benadruk ook hoe hun kernwaarden bij die van jou passen en noem een of twee sterke punten uit jouw werkervaring die daarop aansluiten.

Wat is de reden dat je op zoek bent naar een nieuwe baan?
Praat nooit en te nimmer negatief over je oude werkgever(s). Vermijd ook vage bewoordingen als: ‘Ik wil doorgroeien’ of ‘Ik ambieer een leidinggevende functie.’ Noem twee concrete zaken waarvan je weet dat dit bedrijf jou die kan bieden en liefst die zaken waar ze ook trots op zijn.

Hoe ga jij om met…
Stress, deadlines, boze bezoekers, klachten, agressie, vul hier maar een verschijnsel in dat bij de functie hoort. Geef vanuit je ervaring een voorbeeld. Zorg dat je bij elke in de advertentie genoemde vereiste een concreet voorbeeld paraat hebt. De bedoeling is dat je de recruiter helpt om te zien of jij de juiste persoon bent. Elke recruiter zal op deze vragen nog verder doorvragen en elke recruiter heeft ook unieke vragen die je nooit ziet aankomen:

Welke filmrol zou je weleens willen spelen, waar ben je het meest trots op, als je een dier was, welk dier zou je dan willen zijn, wanneer heb je voor het laatst enorm gelachen en waarom, wanneer was je voor het laatst boos en waarom, welk deel van je cv zou je nog weleens over willen doen?

Door steeds de link te leggen naar jouw cv, praktijkvoorbeelden uit jouw werkervaring en de kennis die je hebt over het bedrijf, kom je een heel eind. Het gebruik van stiltes, denkpauzes en oogcontact helpen je ook een eind op weg.

Succes!

Bron: Intermediair