Als je nee zegt, voel je je schuldig, maar als je ja zegt, baal je van jezelf. Ben jij een people pleaser, dan herken je dit vast.

Ben jij een people pleaser?
People pleasers willen het anderen zo graag naar de zin maken, dat ze daarbij hun eigen grenzen overschrijden. De oorzaak van dat gedrag kan verschillen. Het kan zijn dat ze vroeger veel moeite moesten doen om erbij te horen in de klas en op het schoolplein. Of hun ouders gaven ze vooral positieve feedback als ze goed presteerden of anderen hielpen, in plaats van te laten merken dat ze van hen hielden zoals ze waren. Soms is er ook geen duidelijke aanwijsbare reden.

People pleasers zijn meestal goede collega’s en vormen de smeerolie binnen een team. Valkuilen heeft de ‘love junk’ echter ook:

  • Omdat een people pleaser graag collega’s uit de brand helpt en dus niet snel ‘nee’ zegt, kunnen zijn of haar eigen werkzaamheden daaronder lijden.
  • People pleasers lopen het gevaar te verzuren. Ze doen erg veel voor anderen, en verwachten impliciet dat dat gedrag wederkerig is.
  • People pleasers laten niet snel het achterste van hun tong zien, ook niet als ze het ergens mee oneens zijn.
  • Als je een people pleaser vraagt wat hij of zij zou willen, zal die vaak zeggen: ‘Mij maakt het niet zo veel uit. Waar heb jij zin in?’ Tegelijkertijd kan de people pleaser stiekem vinden dat er niet of nauwelijks met zijn of haar mening rekening wordt gehouden.
  • People pleasers kunnen heel gestrest raken als de sfeer slecht is. ‘Ze zullen er alles aan doen om het gezellig te houden, ook als dat niet hun verantwoordelijkheid is of niet binnen hun macht ligt. Soms komt dat gedrag voort uit een jeugd met ouders die veel ruzie maakten. De people pleaser probeerde dan te sussen tussen de partijen.’

Adviezen aan people pleasers
People pleasers zijn continu bang om te worden buitengesloten of niet te worden geaccepteerd. Ze volgen een strategie die enorm energievretend is, maar niks oplevert. Ben jij ook een love junk? Stel jezelf dan deze vragen:

1. Wat probeer je te vermijden?
Zou het echt zo erg zijn als sommige collega’s je afwijzen? Manipulatieve collega’s herkennen people pleasers feilloos. Ze weten exact op welke knoppen ze moeten drukken om hun zin te krijgen. Misschien is het wel helemaal geen ramp wanneer een collega die continu misbruik maakt van jouw goedheid, zich eens op iemand anders richt.

2. Wat levert het je op om iedereen te vriend te houden?
Krijg je de waardering die je verdient? Je best doen binnen een organisatie is als plassen in een donkere broek. Het geeft je even een warm gevoel, maar niemand ziet het.

3. Wat kost je people please gedrag je?
Love junks ervaren niet alleen veel stress, maar lopen ook het risico zichzelf te verliezen. Omdat ze altijd alleen maar rekening houden met anderen, weten ze vaak niet meer wat je zelf willen. Probeer jezelf te waarderen zoals je bent, inclusief je minder goede eigenschappen. Je hoeft echt niet perfect te zijn.

4. Waar ben je goed in?
Wat heb je goed gedaan? Ken je competenties en talenten. Wees niet te bescheiden, bagatelliseer je prestaties niet.

5. Wat zou er gebeuren als je ‘nee’ zegt of voor jezelf opkomt?
Oefen met het stellen van grenzen. Als iemand voordringt, zeg er dan wat van. Als je baas om zes uur vraagt: kun je dit nog even doen, zeg dan: nu niet, maar morgen wel. Maar het belangrijkste: Leer omgaan met het oncomfortabele gevoel dat ontstaat als je een keer geen rekening met iemand anders houdt ten koste van jezelf. People pleasers voelen zich vaak schuldig als ze niet doen wat iemand anders wil. Probeer het te relativeren: gebeuren er nu echt rampen? Of toch niet?

Bron: Intermediair