Je hoeft echt niet van baan te veranderen om het leuker te hebben. Soms kunnen de kleinste dingetjes al een hoop verbeteren. We verzamelden de drie belangrijkste (en haalbare) tips waarvan wetenschappers wéten dat je je er beter van gaat voelen.

Zelfs als je het allemaal wel prima vindt, doe je jezelf er een gunst mee door meer plezier te hebben op de werkvloer. Wist je dat door te lachen je brein feelgood-stofjes als dopamine, endorfinen en serotonine aanmaakt, waardoor je je nóg beter gaat voelen? Ook zorgt het ervoor dat je hartslag tot rust komt en werkt het op die manier stressverlagend. Dat gaat zelfs op voor een neplach. Daarbij scoren medewerkers die zich goed voelen niet alleen stukken lager op zaken als depressie en onzekerheid, het maakt ze ook productiever en meer tevreden met hun baan.

Vrienden worden met je collega’s (of in ieder geval het beste ervan maken)

De meesten van ons brengen meer tijd door met collega’s dan met vrienden en familie. Best gek dat we onze mede-employés soms al te gemakkelijk beschouwen als een noodzakelijk kwaad. Zonde, want een goede omgang kan ervoor zorgen dat je met veel meer plezier je bed uitkomt.

Vriendschappen op het werk creëren stabiliteit, aldus wijlen psycholoog Donald Clifton. Hij is oprichter van het jaarlijkse onderzoek State of the American Workplace, dat in een recente editie berichtte over de verhoogde productiviteit die gepaard gaat met sterke sociale connecties op kantoor. Het zorgt er zelfs voor dat je je in veel hogere mate betrokken voelt bij wat je doet en daar je best voor wil doen.

Overigens hoef je niet per se vrienden te worden met collega’s, iets voor hen betekenen doet ook al veel goeds. Wie zich altruïstischer opstelt, zal zich dubbel zo snel tevreden voelen, aldus Harvard-professor en expert in gelukspsychologie Shawn Achor. Uit zijn onderzoeker bleek dat socialere werknemers eerder succes hadden en gemiddeld vaker promotie maakten dan mensen zonder veel leuke sociale contacten op de werkvloer. Eén kanttekening: houd het vriendschappelijk en ga niet daten. Zelfs als jullie relatie niet conflicteert met jullie werkzaamheden, kan het je carrièreperspectieven in de weg lopen, bijvoorbeeld omdat het management er niet van gediend is.

Blijf niet stilzitten (en soms juist wel even)

Beweeg. Of je nu tijdens je lunch naar buiten gaat, de trap neemt in plaats van de lift of meedoet met de tweewekelijkse yogaklas die een enthousiaste collega geeft: zorg ervoor dat je geregeld van je werkplek afkomt. Zelfs als je buiten werktijd om sport en gezond eet, is het belangrijk om tijdens die veertig uur óók aan het welzijn van je lichaam te denken. Langdurig stilzitten is ongezonder dan we altijd dachten.

Wie zijn werkdagen overwegend zittend doorbrengt, heeft meer last van ontstekingen, stress, overgewicht, een hogere bloeddruk en een hoger cholesterolgehalte. Omgekeerd biedt bijvoorbeeld een eenvoudig ommetje de vrijheid van een time-out, waarbij je je zorgen even vergeet of in ieder geval kunt relativeren. Je zal bovendien niet de eerste zijn bij wie het leegmaken van het hoofd zorgt voor nieuwe ideeën of zelfs een geniale inval, want van wandelen word je creatiever.

Of ga juist wel even stilzitten en neem een moment om te mediteren. We komen er steeds meer achter dat dit goed is voor een waslijst aan voordelen: van een verbeterd geluksgevoel tot meer concentratievermogen, een beter geheugen en meer veerkracht. Daarbij is het een van dé manieren om stress te lijf te gaan. Letterlijk: chronische spanning ontstaat in je brein, om precies te zijn in de amygdala.

Dit kleine deel van de hersenen bepaalt hoe je emotioneel reageert in angstige situaties. Deze vlucht-of-vechtreactie is heel handig wanneer je opzij moet springen voor een bus, maar minder effectief als het een mailtje is van je baas dat voor spanning zorgt. Regelmatig mediteren maakt dat de amygdala (blijvend!) minder snel alarm slaat, dat scheelt je een hoop onnodige stress.

Reflecteren op je werkdag (en jezelf belonen)

Tijdens een werkdag een moment nemen om de voortgang te erkennen die jij en je teamleden hebben gemaakt, is dé manier om je geluksgevoel een boost te geven. Het zorgt voor zelfvertrouwen. Als het gaat om positieve feedback hoef je echt niet te wachten op goedkeuring van je leidinggevenden.

Een van de simpelste manieren pas je misschien al wel toe: het bijhouden en vooral ook afkruisen van een to do-lijst. Zorg daarbij dat je jezelf van tijd tot tijd beloont, dat is een extra prikkel die direct gelinkt is aan doorzettingsvermogen, energie, enthousiasme en trots, zo ontdekten onderzoekers William Macey en Benjamin Schneider.

Een andere goede manier is door iedere dag ook nog een andere lijst te maken, namelijk eentje waarin je vijf zaken opsomt waar je je goed over voelt. Een studie toonde aan dat wie hier een gewoonte van maakt, zich significant minder zorgen maakt en een positiever blik op de toekomst houdt – en zelfs tot 15 procent beter presteert.

Bron: Intermediair